vrijdag 8 mei 2020

Roeselare

Roeselare

De allereerste les werd er allerlei vragen gesteld over de geschiedenis, ik weet nog zeer goed dat ik daar super slecht op gescoord heb. Dat is me eigenlijk wat blijven hangen en zeker in deze Coronatijden. Sindsdien heb ik me wat meer opengesteld en heb ik samen met mijn vriend documentaires beginnen kijken. Heel gemakkelijk want bij elke vraag die ik heb in de documentaire kan mijn vriend antwoorden. Hij is namelijk al lang geïntresseerd in de oorlogstijden. Ook heb ik in oude boeken beginnen snuisteren die hier ronddwarrelen in de boekenkast. 

Ik heb al laten weten dat ik in deze periode heel veel ga lopen, wandelen en rolschaatsen. Ik stelde mezelf eens de vraag op de plaatsen waar ik was. ‘Wat was hier vroeger? Vanwaar komt dit?’ Dus ik ben gaan googlen. 

Waterspaarbekkens

In de 19eeeuw werd mijn stad een belangrijk textielcentrum, Guido Gezelle (dichter) betitelde het ooit als ‘Het Manchester van Vlaanderen’. Hier stond de eerste mechanische spinnerij van heel België. Nog voor de textielcentra van Gent of Verviers. De industrie had heel veel water nodig voor het productieprocez en men legde 3 waterspaarbekkens aan: de Grote Bassin, de Kleine Bassin en de Ronde Kom. Waar nu overal paadjes rond gebouwd zijn met beplanting om mooie wandelingen te maken. 

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen hoe je interesse in de geschiedenis groeit! Ik moet zeggen dat mijn score tijdens de eerste les ook niet flaterend was! Maar door deze opdracht en de vrijheid die we krijgen kom ik toch meer te weten over de geschiedenis dan dat ik dacht. Wandelingen of loopsessies rond de waterbekkens zijn altijd heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Afscheid

Lieve medebloggers Ik ben heel blij dat jullie samen met mij deze periode hebben doorstaan. Beetje per beetje begint het toch wel nieuwe...