zaterdag 2 mei 2020

Impact bij thuis en daklozen

Ik heb even iets die me van mijn hart moet. Gisterenavond ben ik nog gaan rolschaatsen, via het Geitenpark in Roeselare. Dit is een natuurparkje voor vele mensen in Roeselare, die ik in deze periode wel dagelijks doorkruis, lopend, wandelend of rolschaatsend. Door mijn vrijwilligerswerk in de nachtopvang ken ik heel veel mensen die hun dag daar doorbrengen bij mooi weer. De bankjes zijn afgezet, dus kunnen ze er niet meer zitten. Bordjes die aangeven dat er 250 euro boete staat op het picknicken of zitten in het gras. De nachtopvang zelf is gesloten en er is een opvang voor deze personen, waar ze MOETEN blijven. Zeg maar eens tegen een thuisloze persoon dat hij binnen moet blijven. Dus tijdens mijn tocht heb ik heel veel mensen gezien die ik herkende. Onzeker, onwetend en vooral machteloos geen (t)huis en niet in het openbaar mogen zitten. 

De dagbesteding van deze mensen valt ook weg, meestal verdrijven deze mensen hun tijd in de OPSTAP, 't Hope, Arhus, bij mooi weer in het Geitenpark, station of in het stad. Om hun rust te vinden of net het sociale contact opzoeken om hun ervaringen te delen. 


Het Sint Sebastiaanspark

Het Geitenpark is de benaming in de volksmond, dit is het grootste stukje groen in het centrum van Roeselare. De geiten wisten dat blijkbaar al veel vroeger, vandaar de benaming. Het Geitenpark ligt rond de Grote Bassin, een waterspaarbekken dat in 1863-1865 werd aangelegd voor de textielindustrie. In het park is de locatie van de handboogschuttersgilde ‘Sint Sebastiaan’, dit is dan ook de uiteindelijke benaming, ‘het Sint Sebastiaanspark’. Wat op dit moment ook niet doorgaat, net zoals de verschillende speeltoestellen of de outdoor-fitness toestellen die afgesloten zijn. 



Stereotypen

Het park heeft geen goede naam in Roeselare, er zijn vele allochtonen en daklozen die daar rondhangen. Mensen hebben daar direct hun vooroordelen over, wat heel jammer is natuurlijk. Een gemiste kans om eens een babbeltje te slaan met de mensen. Ik weet nog goed toen ik in het tweede middelbaar zat ging ik naast ‘den Elvis’ zitten, een BR (bekende Roeselarenaar). Hij zwerft al tal van jaren rond in het Geitenpark, het is zijn woning, hij werd wel veel uitgelachen en werd zelf eens met benzine in brand gestoken. VERSCHRIKKELIJK! Sociale en vriendelijke man, met een alcoholverslaving die niet wil geholpen worden. Dit is zijn keuze en valt daarmee niemand lastig, maar wel verschrikkelijk om hem zo te zien ‘lijden’ onder zijn keuze. Hij wordt wel zo goed als mogelijk opgevangen zodat hij, wanneer hij wil, onderdak heeft en ergens kan gaan eten.

Ook is het park al enkele keren slecht in het nieuws gekomen. Zoals in februari was er daar een schietpartij waarvan volgende week een reconstructie van komt die ze gaan maken. Dus drugs is daar ook nog steeds een probleem, zoals in vele steden. 

4 opmerkingen:

  1. In mijn gemeente kom ik nooit in directe aanraking met dakloze personen ik had mij dus nog niet direct afgevraagd hoe het met hen gaat, hoe zij in deze tijd overleven. Het kan niet makkelijk zijn voor hen om nu opgesloten te zitten en niet meer vrij te zijn op de plaats waar ze veel komen. Ik hoop dat het men hen allemaal goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat ook, op dit moment zijn ze een groot deel van hun sociale contacten kwijt en een groot deel van hun ondersteuning. Twee dingen waar ze heel erg gevoelig aan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een blogpost die niet ongelezen mag blijven, want is ECHT een probleem! 'Den Elvis' ken ik ook nog van vroeger, wij moesten met school veel lopen in het Geitenpark. De beperkte vrijheid die deze mensen hebben wordt nog beperkter. Want wat met 'hun' bankje in het geitenpark? Een heel interessante blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een blogpost die niet ongelezen mag blijven, want is ECHT een probleem! 'Den Elvis' ken ik ook nog van vroeger, wij moesten met school veel lopen in het Geitenpark. De beperkte vrijheid die deze mensen hebben wordt nog beperkter. Want wat met 'hun' bankje in het geitenpark? Een heel interessante blog!

    BeantwoordenVerwijderen

Afscheid

Lieve medebloggers Ik ben heel blij dat jullie samen met mij deze periode hebben doorstaan. Beetje per beetje begint het toch wel nieuwe...