dinsdag 19 mei 2020

Opstart Stage

In mijn vorige posts had ik al eens stilgestaan over de crisis en wat dit teweegbrengt onder de kwetsbare gezinnen. Sinds maandag zijn er weer F2F gesprekken ingepland, er zijn voor deze gezinnen helse crisissen geweest. Af en toe moest onze dienst toch instaan om de veiligheid te kunnen garanderen en op bezoek gaan tijdens de lockdown periode. Gisteren met crisishulp overlegd over een gezin in onze regio. Was ik geschrokken? JA, het ging al niet goed in het gezin en in deze periode is het helemaal geëscaleerd. Ook financieel is het moeilijk aan het worden, de mindere inkomsten beginnen zwaar door te wegen.




De 13-jarige Dylan verteld hoe moeilijk deze periode is voor hen. Zijn papa is nu terug aan het werk maar is wel werkloos geweest. Eten blijven kopen voor zes mensen maar ook voor de huisdieren. Laptop kopen ging niet, en studeren gaat dan ook minder. Hij heeft wel een laptop maar die werkt heel traag, Dylan voelt dat hij een achterstand heeft opgebouwd in deze periode en is bang dat hij zijn jaar zal moeten overdoen. Gelukkig mag hij een laptop lenen van de buurtwerking en kan hij daar in alle rust zijn lessen volgen.

Dit is nu één moedige jongen die met zijn verhaal naar buiten komt maar er zijn er zoveel dat we niet weten. Ik schrok daar wel van. 

5 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al meerdere keren stilgestaan dat dit heel moeilijk moet zijn voor kinderen uit kwetsbare gezinnen. Wel spijtig dat er vanuit de overheid niet meer hulp kan geboden worden voor deze gezinnen in zo een moeilijke tijd. Wel heb ik al gehoord van wat alternatieven zoals bijvoorbeeld de huur van een huis dat wordt uitgesteld. Persoonlijk vind ik dan wel dat je het probleem gewoon verschuift naar later.
    Heel moedig van Dylan om met zijn verhaal naar buiten te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Jana, ik wil even inpikken op je mening omtrent het uitstellen van huur. Ik vind persoonlijk het wel een goed initiatief want volgens mij verschuif je het probleem niet? Mensen hebben momenteel een minder inkomen en kunnen de vaste kosten minder moeilijk aan. Eenmaal alles gepasseerd is kan er een afbetalingsregeling opgesteld worden om zo alles op je eigen tempo af te lossen. Misschien is dit zelf niet nodig omdat je inkomen volledig op punt terug is. Dit is toch mijn mening erover.

      Verwijderen
  2. Het zal zeker een moeilijke tijd zijn voor veel gezinnen. Gelukkig kan jij als maatschappelijk werker je steentje bijdragen. Veel succes met stage en de examens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig dat de buurtwerking er nog is om een laptop te lenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het artikel van Dylan ook gelezen in de krant! Het is idd één van de vele situaties. Hopelijk vinden de mensen die steun nodig hebben deze steun! Hopelijk veranderd dit ook niets aan de zorgverlening want hier stel ik mij vragen bij. Zoals het ocmw een rechtstreeks toegankelijke organisatie is neemt de laagdrempeligheid hiervan weg doordat ze nu een afspraak moeten maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Afscheid

Lieve medebloggers Ik ben heel blij dat jullie samen met mij deze periode hebben doorstaan. Beetje per beetje begint het toch wel nieuwe...