dinsdag 14 april 2020

Bevrijding Bergen-Belsen

Bergen-Belsen

Ik kijk niet veel tv maar hang wel rond bij mijn gezin die kijkt. Tot het tv-bakje bij mij kwam was ik aan het zappen. Als ik tv kijk is het vaak naar documentaires. Het was een documentaire op Canvas over de bevrijding van Bergen-Belsen door de Britten op 15 april 1945. Het was een Britse documentaire waar de mensen die het hadden meegemaakt zelf navertellen. Het is toch altijd schrikken en slikken vind ik toch, niet ideaal om in slaap te vallen. Wat een prachtige mensen met een verschrikkelijk zware rugzak, deze mensen zijn zo dapper. Ik kan me dat niet inbeelden, ik heb er geen woorden voor. 

Bij de bevrijding troffen de Britten massagraven en duizenden onbegraven lichamen aan. Een geur van dood en rotting, van verval en viezigheid. De overlevenden, 60 000 mensen, werden die dag naar de 2 km verderop gelegen kazerne gebracht. De Britten graven grote putten voor massagraven, voor de mensen die nog niet begraven waren. Ze lieten de gevangengenomen SS’ers en Duitsers de lijken in de putten gooien. De mensen daar leefden onder erbarmelijke omstandigheden: in de open lucht, omringd met prikkeldraad, zonder enige sanitaire voorzieningen, in zelfgemaakt tenten en in kuilen in de grond. 

Maar de Britten hadden nog een probleem, de grote epidemie die er daar was. Het aantal zwaar zieke gevangenen die ze moesten behandelen maar geen behandeling hadden. Er stierven nog 14 000 gevangenen. Er was een zeer hoog risico op besmetting van tyfus en luizen. De geallieerden konden niets anders dan alles verbranden om de epidemie te stoppen. 

Vlektyfus

De ziekte wordt door de ontlasting van kleerluizen overgebracht of door de beet van de luis. Besmetting kan als door het krabben de wondjes open zijn, maar ook bij inademing. Tyfus komt voor bij slechte hygiënische omstandigheden, zoals bij Bergen-Belsen. Anne Frank en haar zuster Margot, die overgebracht werden stierven ook aan vlektyfus. In deze tijd anno 2020 komt vlektyfus het meest voor in vluchtelingenkampen waar er geen goede voorzieningen zijn.

3 opmerkingen:

  1. Zoals jij dus ook ondervonden hebt vind je op tv meer en meer documentaires, series en films over virussen uit de geschiedenis. Leuk dat je ééntje gevonden hebt die jou aansprak. Ik zou deze ook niet bekijken voor het slapen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetgeen je beschrijft doet me toch denken aan de beelden van New York, massagraven op een eilandje, ver genoeg van de bewoonde wereld zodat ze er geen last van zouden hebben. In mijn ogen onterende praktijken! Ook de erbarmelijke omstandigheden laten mij denken aan corona gerelateerde beelden... Mensen die in een zetel moeten beademd worden, of zelfs gewoonweg op de grond. Ik denk dat de volgende generaties ook vol afgrijzen zullen kijken naar deze beelden en 's nachts misschien ook wat slechter zullen slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik deze blogpost las, legde ik ook meteen de link naar New York waar ze massa lijken samen opbergen op een verlaten plaats tijdens deze corona-epidemie. Documentaires spreken mij niet meteen aan om naar te kijken op tv, maar heel fijn dat jij deze interesse wel hebt! En je deze toepast met deze opdracht! Bevrijding Bergen-Belsen ken ik persoonlijk niet. Staat de verbranding dan gelijk aan de bevrijding?

    BeantwoordenVerwijderen

Afscheid

Lieve medebloggers Ik ben heel blij dat jullie samen met mij deze periode hebben doorstaan. Beetje per beetje begint het toch wel nieuwe...